Na één belletje ongewild vastzitten aan een telefoonabonnement bij een andere provider. Het overkomt steeds meer MKB’ers: slamming. Wat kunt u hieraan doen? Krijgt u telefonisch een aanbieding voor een goedkoper contract? Wees dan alert. Eén keer ja zeggen is genoeg om vast te zitten aan een contract dat u helemaal niet wilt. Zonder dat u uw handtekening hebt gezet.
 
Wat is slamming?
Slamming of lijnkaping is de ongewenste overname van het telecomabonnement van een (zakelijke) eindgebruiker door een telecomaanbieder. Elke maand zijn er een groot aantal klachten van ondernemers omdat zij slachtoffer zijn geworden van slamming. Deze bedrijven hebben telefonisch een aanbieding gekregen en hier per ongeluk mee ingestemd door een aantal keer ja of nee te zeggen. Per ongeluk? Ja, want de meeste slachtoffers hebben totaal niet door dat zij op dat moment mondeling een nieuw contract afsluiten. Pas bij ontvangst van de factuur van de nieuwe aanbieder of de afscheidsbrief van de oude aanbieder, beseffen ondernemers dat hun contract is overgenomen.
 
Ondernemers doelwit
De ongewenste overname van de telefoonaansluiting door andere partijen kwam een aantal jaren geleden vooral voor bij consumenten. De laatste jaren neemt het aantal klachten van ondernemers binnen het MKB, fors toe. Sinds 2014 zijn consumenten beter beschermd door wetgeving en kan een nieuw contract pas tot stand komen als deze schriftelijk wordt bevestigd. Voor zakelijke gebruikers geldt dit vereiste niet en is mondelinge toestemming al genoeg.
 
Schade door slamming
Lijnkaping is erg vervelend. Niet alleen kost het u tijd en moeite om van het nieuwe ongewenste contract af te komen. U kunt ook te maken krijgen met financiële schade door overstapboetes en juridische kosten. ACM heeft daarom de markt onlangs nog expliciet gewaarschuwd voor slamming. 
 
Wetswijziging nodig
Net als ACM (de Autoriteit Consument & Markt) en MKB brancheorganisaties, pleiten velen ervoor dat ook bij ondernemers een handtekening nodig is bij een overstap naar een andere telecomaanbieder. Hiervoor is echter een wetswijziging nodig. Tot dit moment zult u als ondernemer zelf goed moeten opletten.
 
Voorkomen
De meest effectieve manier om een ongewenste overstap te voorkomen is simpel: Vraag goed uit met welke partij u te maken heeft. Is het echt een medewerker van uw huidige provider? Of iemand die zogenaamd namens deze provider belt? Zeg geen ja of nee, hooguit ‘geen interesse’ of verbreek de verbinding. Bent u wel geïnteresseerd? Spreek dan heel nadrukkelijk uit dat u niet telefonisch instemt, maar eerst een voorstel per e-mail wilt ontvangen. Lees vervolgens dit voorstel goed door, het komt voor dat als u niet reageert op deze e-mail, u vervolgens toch overgezet wordt naar een andere partij.
 
Slachtoffer?
Bent u telefonisch misleid en slachtoffer van slamming?
Stuur direct een brief of mail naar de nieuwe aanbieder bij wie u ongewild een contract hebt. In deze brief of mail eist u herstel van de aansluiting en de overeenkomst met de oude aanbieder. Verzoek tevens om de bevestiging dat u geen contract hebt met de nieuwe aanbieder. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief van ACM.
 
Meer informatie
Ondanks dat wij niet de mogelijkheid hebben om uw nieuwe contract ongedaan te maken, kunnen wij u wel adviseren in het geval van slamming. Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met één van onze medewerkers of uw vaste aanspreekpunt binnen MaXXus. U kunt ons bereiken op 070 307 66 00 of per mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.;
 
 

het nieuwe werken

Meer weten?

bel maxxus

Naar alle contact gegevens

facebook maxxus twitter maxxus linkedin maxxus youtube mo

MaXXus wijst u graag de weg!

Copyright 2016 | Alle rechten voorbehouden | Privacy, Cookies en Disclaimer