Veel ruimte voor verbetering

Het mkb in Nederland is vooralsnog niet erg happig op nieuwe communicatiemiddelen. Hierdoor laten ondernemers vaak oplossingen liggen die in het leven zijn geroepen om hun bereikbaarheid te verbeteren. Bij meest gebruikte communicatie- middelen staat e-mail dan ook nog steeds bovenaan de lijst. Zowel bij interne als externe communicatie, met respectievelijk 54 en 51 procent.

E-mailen en bellen nog altijd populair

Eerdere verwachtingen dat het gebruik van e-mail op zijn retour was door de komst van social media en online samenwerkingstools blijken niet uitgekomen. Bij organisaties met meer dan 200 medewerkers wordt e-mail het meeste intern ingezet (66 procent). Telefonie volgt op een tweede plaats met 40 procent bij interne communicatie en 44 procent bij externe communicatie.

Mkb laat mogelijkheden liggen

Binnen het mkb wordt er dus nog maar weinig geprofiteerd van de mogelijkheden van nieuwe communicatiemiddelen, zoals online samenwerkingstools, videoconferencing en chat. Maar 6 procent geeft aan deze intern te gebruiken; 5 procent gebruikt het bij communicatie met externe partijen. Dat is wel anders op de consumentenmarkt. Daar is duidelijk te zien dat nieuwe communicatieplatformen en –middelen, zoals WhatsApp, Skype, Facebook en Twitter, e-mail verdrijven. De oplossingen bieden een rijkere en efficiëntere user experience door diverse vormen content te integreren. In één omgeving komen tekst, beeld en geluid samen. Voor het mkb is er wat dat betreft nog veel terrein te winnen.

Tijds- en kostenbesparingen realiseren

Met het integreren van nieuwe communicatiemiddelen kunnen organisaties flinke tijds- en kostenbesparingen realiseren. Een zogenoemde unified communications(UC)-oplossing kan per medewerker voor een vast bedrag per maand worden afgenomen. Daarnaast worden deze gehost in de cloud en zijn daarmee vanaf ieder device met een internetverbinding toegankelijk. Medewerkers hebben een compleet pakket om effectief samen te werken en te communiceren. Zowel met medewerkers als met externe partijen. De aanzienlijke productiviteitswinst maakt een unified communications-oplossing voor iedere organisatie relevant.

Voor organisaties die toch liever een UC omgeving aan willen schaffen zijn er ook een legio aan mogelijkheden. Merken als Unify (voorheen Siemens) bieden hier een scala aan oplossingen vanuit een systeem op locatie. Door een intelligente koppeling met internet ontstaat een perfect hybride omgeving, waarmee alle voordelen van “zakelijk bellen via Internet” worden bewerkstelligd. In sommige gevallen is een hybride omgeving zelfs nog voordeliger dan een volledige hosted cloud oplossing waar per medewerker een vast bedrag per maand moet worden afgerekend.

Neem voor informatie contact op; 070- 307 66 00.

het nieuwe werken

Meer weten?

bel maxxus

Naar alle contact gegevens

facebook maxxus twitter maxxus linkedin maxxus youtube mo

MaXXus wijst u graag de weg!

Copyright 2016 | Alle rechten voorbehouden | Privacy, Cookies en Disclaimer